Grzech, grzechy i grzesznik

Trzy aspekty grzechu

Biblia pokazuje nam, że grzech ma trzy aspekty. Innymi słowy, grzech znajduje się w trzech miejscach: po pierwsze, przed Bogiem; po drugie, w sumieniu; wreszcie po trzecie, w ciele. Biblia zawsze ukazuje nam grzech w którymś z tych trzech aspektów. Przypomina on jedną rzekę, zasilaną trzema dopływami. Jeśli chcemy dokładnie poznać grzech, musimy dobrze zrozumieć te trzy aspekty. Musimy wiedzieć, że grzech znajduje się przed Bogiem, w sumieniu oraz w ciele. Jeśli nie widzimy jasno tych trzech aspektów i nie jesteśmy w stanie ich od siebie odróżnić, nie będziemy dobrze rozumieli problemu grzechu. Jeśli pomieszamy te trzy aspekty, nie zrozumiemy Bożego poglądu na grzech ani nie pojmiemy dokładności, z jaką Bóg w Swoim dziele rozprawił się z grzechem. Dopiero gdy uzmysłowimy sobie potrzebę, uznamy metodę leczenia. Jeśli nie rozpoznamy potrzeby, wyda się nam, iż leczenie jest zbędne. Dlatego musimy najpierw poznać grzech, a wtedy będziemy mogli ujrzeć dogłębność Bożego zbawienia.

Bóg jest Bogiem sprawiedliwym. W zarządzaniu wszechświatem jest On najwyższą władzą. Jest Władcą wszechświata. Ma określone prawa i zarządzenia dotyczące grzechów. Nagradza człowieka zgodnie z tym, co ten uczynił i odpłaca stosownie do tego, jak człowiek postąpił. Bóg postępuje ze światem jako suwerenny Władca. W czasach Adama istniało prawo adamowe, chociaż nie określano go w ten sposób. Po Noem zapanowało prawo noejskie, choć również nie nadawano mu takiego miana. W czasach Mojżesza termin prawo wszedł w życie, obdarzony konkretnym znaczeniem. Dopiero wtedy prawo zostało w szczególny sposób umieszczone przed człowiekiem. Zarówno w przypadku sprecyzowanego prawa po Mojżeszu, jak i nie sprecyzowanego prawa przed czasami Mojżesza wyrok Boży mówi, że ci, którzy grzeszą, muszą umrzeć. Domaga się on, aby ci, którzy występują przeciwko prawu, zostali ukarani wieczną śmiercią. Podczas życia człowieka, chociaż żyje jego ciało, jego duch umiera. Na końcu umrze także jego ciało. W wieczności umarły będzie duch, dusza i ciało. Jeśli człowiek nie będzie grzeszył, Bóg nie wymierzy kary. Jeśli jednak człowiek zgrzeszy, Bóg z pewnością to zrobi. Bóg wydał zarządzenia i prawa dotyczące grzechów człowieka.

Kiedy wydarzają się w naszym życiu grzechy, wtedy, po pierwsze, powstaje zapis grzechów przed Bogiem. Pozwólcie, że zilustruję to przykładem. Niedawno zabroniono ludziom parkowania samochodów w miejscach dowolnych. Dwa miesiące temu można było zaparkować samochód gdziekolwiek. Można było parkować nawet po niewłaściwej stronie ulicy i w dowolnym kierunku. Dwa miesiące temu wydział ruchu zakazał tej praktyki. Gdy teraz jedziecie samochodem, widzicie wszystkie samochody zaparkowane w tym samym kierunku. Istnieje nowe prawo, które mówi, że wszystkie samochody powinny być zaparkowane w tym samym kierunku, co strumień ruchu. Jeśli postępujecie inaczej, łamiecie prawo. Jeśli jakiś brat przyjedzie dziś na spotkanie samochodem i zaparkuje w złym kierunku, funkcjonariusz z posterunku policji może to zobaczyć i odnotować złamanie prawa w komisariacie. Nie zostaje to odnotowane na ulicy, gdzie ów brat niewłaściwie zaparkował, lecz w komisariacie, chociaż on może o tym nie wiedzieć. Złamanie prawa mogło wydarzyć się na ulicy Ha-Tung, lecz wykroczenie odnotowane jest w dzielnicowym posterunku policji w Tsin-An-Tsu.

Akty grzechu dokonują się w człowieku. Gdy tylko jednak człowiek zgrzeszy, pojawia się zapis tego faktu przed Bogiem. Bóg jest suwerennym Władcą świata. Panuje nad wszystkim. Jeśli w toku swego życia przekroczyliśmy prawo, pojawia się zapis naszego grzechu przed Bogiem. Dlatego właśnie Stary Testament mówi często o grzeszeniu przeciwko Jahwe. Powodem, dla którego grzeszny uczynek jest niegodziwy i straszny, jest to, że z chwilą jego popełnienia pojawia się zapis tego grzechu przed Bogiem. Ponieważ Bóg mówi, że ten, kto grzeszy, musi umrzeć, musi On przeprowadzić Swój sąd nad grzechami. Nie ma dla nas żadnej ucieczki, gdyż zapis grzechu już istnieje.