Konstytucja Ciała Chrystusowego ze wszystko zawierającego Chrystusa jako elementu życia

Ten Chrystus jako wcielenie Trójjedynego Boga jest źródłem życia i jako źródło życia symbolizowany jest przez drzewo życia (Rdz 2,9; Obj 2,7; 22,2). Nie jest łatwo czytać Biblię. Biblia nie jest prostą książką. Zawiera ona wiele prostych słów, ale też i wiele przenośni. Jedną z przenośni jest drzewo życia. Czy kiedykolwiek słyszałeś o takim drzewie? Słyszeliśmy o drzewach brzoskwiniowych, jabłoniach i wielu innych drzewach, ale prawdopodobnie nigdy nie słyszeliśmy o drzewie życia. A jednak w Biblii jest coś takiego, jak „życiowe” drzewo, drzewo życia.

Czy zauważyłeś, że w Ewangelii Jana Pan Jezus powiedział nam, że jest drzewem (w jęz. pol.: krzewem — przyp. tłum.) (J 15,1.5)? Nie jest On sosną wystrzelającą ku niebu tak, że nikt nie może Go dosięgnąć. Jest krzewem winnym, nie wspinającym się ku górze, ale rozprzestrzeniającym się po ziemi. W pewnym sensie jest On wielki i rozległy, ale jest też bardzo mały. Nie wystrzela On ku niebu, ale rozprzestrzenia się po ziemi. Nawet ktoś bardzo mały może Go dosięgnąć. Jest wielki i rozległy, ale jest niski. To właśnie to powiedział nam w Ewangelii Jana 15.

Następnie w innym miejscu w Ewangelii Jana Pan powiedział nam, że jest życiem (11,25; 14,6). Jest On drzewem i jest On życiem, i jeśli połączysz te dwie rzeczy ze sobą, otrzymasz „życiowe” drzewo, drzewo życia. Chrystus jest „życiowym” drzewem. Według drugiego rozdziału Księgi Rodzaju drzewa w ogrodzie Eden były dobre do jedzenia (w. 9). Drzewo życia nie było wyjątkiem; ono także było dobre do jedzenia. Spożywamy ze wszystkich rodzajów drzew w celu posilenia się. Ale czy zdajesz sobie sprawę, że potrzebujemy innego rodzaju drzewa? Potrzebujemy „życiowego” drzewa, którym jest Bóg wcielony w Chrystusa. Obraz czy przenośnia jest zawsze lepsza niż tysiąc słów. W tej metaforze Chrystus daje się nam jako drzewo, nie jako drzewo sosnowe, ale jako krzew winny rozprzestrzeniający się przed nami. Wskazuje to na to, że powinniśmy Go spożywać. Pierwszą kluczową metaforą w Biblii jest drzewo życia, oznaczające samego Boga jako życie. Możemy nazywać Go „życiowym” drzewem, a także możemy nazywać Go Bożym drzewem. Drzewo życia jest drzewem Boga. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że drzewo życia to sam Bóg. Bez tego drzewa nigdy nie wiedzielibyśmy, że nasz Bóg jest „życiowym” drzewem, Bożym drzewem.

II. Przychodzący

Co jest następną kluczową metaforą w Biblii? Być może powiesz, że przybytek albo może świątynia. Jednakże według centralnego punktu widzenia, pierwszą metaforą w Biblii jest „życiowe” drzewo, a druga odnosi się do przyjścia Chrystusa. Mamy takiego Chrystusa, który jest wcieleniem Trójjedynego Boga jako źródła życia, symbolizowanego przez „życiowe” drzewo. Tym jednak, co następuje po drzewie życia, jest przyjście Chrystusa.