Konstytucja Ciała Chrystusowego ze wszystko zawierającego Chrystusa jako elementu życia

Tematem ogólnym tej książki jest konstytucja i budowanie Ciała Chrystusa. Mój ciężar może być wyrażony przez cztery następujące zdania:

1) Ziarno pszeniczne wpadło w ziemię i obumarło, aby przynieść wiele ziaren — J 12,24.
2) Chociaż jesteśmy wieloma ziarnami, jesteśmy jednym chlebem, jednym Ciałem, Ciałem Chrystusa — 1 Kor 10,17.
3) Wzrastamy i jesteśmy przeobrażani w drogocenne kamienie na Bożą budowlę — 1 Kor 3,6.9.12.
4) Nowe Jeruzalem będzie ostateczną budowlą Bożą, zbudowaną z drogocennych kamieni dla Bożego wiecznego wyrazu — Obj 21,9-21.

Konstytucja Ciała Chrystusowego i przeobrażenie w życiu dla budowania

Kilka słów zostało szczególnie wyselekcjonowanych do użycia w tej książce. Pierwszym słowem jest konstytucja. Używamy tego słowa nie po to, by wskazać na konstytucję jakiejś organizacji, ale by wskazać na coś, co jest „ukonstytuowane” ze szczególnych elementów. Kościół jako Ciało Chrystusa nie jest formacją lub organizacją, ale konstytucją, która została ukonstytuowana z pełnego życia Chrystusa jako jej elementu, budulca. Moim ciężarem jest pomóc świętym zobaczyć, że Ciało Chrystusa jest konstytucją ukonstytuowaną z Trójjedynego Boga wcielonego w Chrystusa — jako elementu życia.

Ale Kościół nie tylko został ukonstytuowany z Chrystusa jako swego elementu; jest on także budowany przez przeobrażenie w życiu. Tak więc zamierzamy zawrzeć w tej książce dwie rzeczy: (1) konstytucję Ciała Chrystusa i (2) przeobrażenie dla budowania Ciała Chrystusa. Chciałbym, abyście wszyscy byli pod wrażeniem tych dwóch słów, konstytucja i przeobrażenie.

Konstytucja Ciała Chrystusowego ze wszystko zawierającego Chrystusa jako elementu życia

W tym rozdziale chcemy zobaczyć konstytucję Ciała Chrystusa ze wszystko zawierającego Chrystusa jako elementu życia. Słowa te mogą wyglądać całkiem zwyczajnie w języku polskim, ale wyrażenie element życia nie jest zwyczajne. Czym jest element życia, z którego Kościół jest ukonstytuowany? Musimy widzieć, że Kościół jako Ciało Chrystusa jest ukonstytuowany nie z prostego Chrystusa, ale ze wszystko zawierającego Chrystusa jako elementu życia.

I. Chrystus, Trójjedyny Bóg wcielony w człowieczeństwo, jako źródło życia symbolizowane przez drzewo życia

Ten wszystko zawierający Chrystus jest wcieleniem Trójjedynego Boga (Kol 2,9). Wszyscy wiemy, że Bóg jest niewidzialny, abstrakcyjny i tajemniczy. Trudno jest komukolwiek powiedzieć, kim jest Bóg, jaki jest Bóg, czym jest Bóg czy gdzie jest Bóg. Kto może to zrobić? Nie wierzę, że ktokolwiek może to zrobić. Ale taki Bóg, Trójjedyny Bóg został wcielony w ciało, w widzialnego człowieka (J 1,14). Chrystus jest tym człowiekiem. Kim zatem jest Chrystus? Chrystus jest Trójjedynym Bogiem wcielonym w człowieka.