Wprowadzenie

Sześć

Jakiej lekcji udziela nam Izaak? List do Galacjan 4 mówi, że Izaak jest obiecanym synem (w. 23). W Izaaku widzimy, że wszystko pochodzi od Ojca. Dzieje Abrahama, Izaaka i Jakuba w Księdze Rodzaju 11 — 50 pokazują nam, że Izaak był człowiekiem najzupełniej zwyczajnym. Nie był on jak Abraham ani też nie przypominał Jakuba. Abraham przybył zza Wielkiej Rzeki. Był pionierem. Izaak był inny. Nie przypominał też Jakuba, którego życie wypełnione było trudnościami i który wiele wycierpiał. Całe życie Izaaka sprowadzało się do korzystania z dziedzictwa. To prawda, że Izaak wykopał kilka studni. Nawet te studnie jednak były wpierw wykopane przez jego ojca. „I zaczął oczyszczać studnie, które były niegdyś wykopane za życia Abrahama, jego ojca, a które Filistyni po śmierci Abrahama zasypali, i przywrócił im takie nazwy, jakie niegdyś ponadawał jego ojciec” (Rdz 26,18). Lekcja, której udziela nam Izaak, brzmi następująco: nie mamy niczego poza tym, co odziedziczyliśmy od Ojca. Paweł zadał pytanie: „A co masz, czego byś nie otrzymał?” (1 Kor 4,7). Nie mamy zatem nic, czego byśmy nie otrzymali. Wszystko, co mamy, pochodzi od Ojca. Oto Izaak.

Wielu ludzi nie jest w stanie znaleźć się na pozycji Abrahama, ponieważ nie potrafią zająć pozycji Izaaka. Wielu ludziom nie udaje się być Abrahamem, gdyż nie mogą stać się Izaakiem. Nie można mieć doświadczenia Abrahama bez doświadczenia Izaaka. Niemożliwe jest również doświadczenie Izaaka bez doświadczenia Abrahama. Musimy zobaczyć, że Bóg jest Ojcem i że wszystko pochodzi od Niego. Musimy także zobaczyć, że jesteśmy synami i że wszystko, co mamy, jest od Niego. Życie syna, które dziedziczymy, pochodzi od Niego; w oczach Boga jesteśmy jedynie tymi, którzy przyjmują. Przyjmuje się zbawienie; przyjmuje się zwycięstwo; przyjmuje się usprawiedliwienie, uświęcenie, przebaczenie i wolność. Zasada przyjmowania to zasada Izaaka. Musimy powiedzieć: „Alleluja!” „Alleluja!” Wszystko, co mamy, jest od Boga. Widzimy w Bożym Słowie, że wszystko, co Bóg obiecał Abrahamowi, przyobiecał także Izaakowi. Bóg nie dał Izaakowi czegoś dodatkowego. Dał mu to, co dał jego ojcu. Na tym polega nasze zbawienie. Na tym polega nasza wolność.