Znaczenie słowa „duch” w Biblii oraz podstawowe objawienie dotyczące Boga i człowieka w Piśmie Świętym

II. Podstawowe objawienie dotyczące Boga i człowieka w Piśmie Świętym

Biblia jest księgą mówiącą zarówno o Bogu, jak i o człowieku. Musimy zobaczyć w Piśmie Świętym podstawowe objawienie dotyczące Boga i człowieka.

A. Dotyczące Boga

1. „Bóg jest Duchem” oznacza Bożą esencję, substancję

Ewangelia Jana 4,24 mówi, że „Bóg jest Duchem”. Powiedzenie, że Bóg jest Duchem, podobne jest do stwierdzenia, że krzesło jest drewnem. Drewno odnosi się do esencji, substancji krzesła. „Bóg jest Duchem” nie określa więc osoby Boga, lecz oznacza Bożą esencję, substancję. Pan w czwartym rozdziale Ewangelii Jana powiedział o tym Samarytance, gdy mówił o oddawaniu Bogu czci. Aby czcić Boga, musimy sobie uzmysłowić, że Ten, któremu oddajemy cześć, jest Duchem w esencji, w substancji.

2. „Duch Boży” oznacza, że Duch jest Bogiem

„Duch Boży” oznacza, że Duch jest Bogiem (Rdz 1,2b). Takie wyrażenia jak „Duch Boży”, „światłość Boża” i „życie Boże” są dopowiedzeniami. Oznaczają one odpowiednio, że Duch to Bóg, światłość to Bóg i życie to Bóg. Gdy Bóg dokonywał dzieła stworzenia, był poruszającym się Duchem. Gdyby Bóg nie był Duchem, nie mógłby niczego uczynić i niczego by nie uczynił. Czyni On wszystko jako Duch. Boże poruszanie w Biblii na każdym kroku jest poruszaniem się Ducha.

3. „Imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” oznacza Boską Trójcę i wskazuje na to, że Bóg jest trójjedyny

Ewangelia Mateusza 28,19 mówi, że musimy iść i chrzcić ludzi „w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. „Imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” oznacza Boską Trójcę i wskazuje na to, że Bóg jest trójjedyny. Jest On jednym Bogiem, lecz w trzech osobach — Ojcu, Synu i Duchu.

a. Trzej w Boskiej Trójcy współistnieją w sobie i współzamieszkują jako jeden Bóg

Trzej w Boskiej Trójcy współistnieją i współzamieszkują jako jeden Bóg od wieczności po wieczność (J 14,10-11.26; 15,26; 10,30). Dlatego Bóg jest odwiecznym Bogiem (Ps 90,1-2). Współistnieć to istnieć razem w tym samym czasie. Współzamieszkiwać to zamieszkiwać w sobie nawzajem. Ojciec istnieje w Synu i w Duchu. Syn istnieje w Ojcu i w Duchu. Duch zaś istnieje w Ojcu i w Synu. Na tym polega współzamieszkiwanie. W czternastym rozdziale Ewangelii Jana sam Pan Jezus powiedział nam, że jest w Ojcu, a Ojciec w Nim (w. 10-11). Pan oznajmił również, że gdy przyszedł od Ojca, przyszedł wraz z Ojcem (J 8,16.29; 16,32b). Oznacza to, że gdy On przychodzi, przychodzi w Nim Ojciec. Chrystus przychodzi razem z Ojcem, a Duch przychodzi wraz z Chrystusem (J 14,26; 15,26). Ci trzej współzamieszkują w sobie. Pan Jezus objawił także, że Jego przemawianie jest działaniem Ojca (J 14,10). Przemawianie Syna jest więc działaniem Ojca, a poruszanie się Ducha jest poruszaniem się Syna i Ojca. Ci trzej nie tylko współistnieją, ale również współzamieszkują w sobie.