Wzrost w życiu dzięki przepływowi Trój-Jedynego Boga

W Nowej Jeruzalem raz jeszcze widzimy drzewo życia (Obj 22,2). Drzewo życia w ogrodzie Eden nie znajdowało się w żadnej ludzkiej istocie. Stało tam na zewnątrz człowieka, a człowiek stał przed nim. Jednakże przy końcu boskiego objawienia drzewo życia znajduje się w Nowej Jeruzalem. Miasto to stanowi połączenie wszystkich odkupionych ludzi. Oznacza to, że drzewo życia będzie wewnątrz wszystkich, którzy zostali odkupieni.

Drzewo życia w Nowej Jeruzalem rośnie w rzece życia (w. 1-2). Tam, gdzie płynie rzeka życia, rośnie drzewo życia. Jeśli płynie w tobie rzeka życia, to rośnie w tobie drzewo życia. Kiedy rzeka w nas płynie, rośnie też w nas drzewo. Ta krótka społeczność daje nam zwięzły, lecz zarazem pełny obraz życia w całej Biblii.

Rzeka życia wypływa z tronu Boga i Baranka

Księga Objawienia 22,1 mówi, że rzeka życia wypływa z tronu Boga i Baranka. Tron jest jeden: jak na jednym tronie mogą zasiadać dwie osoby? Możecie powiedzieć, że Biblia mówi nam, iż Jezus siedzi po prawicy Boga. Bóg więc musi siedzieć po lewej stronie, a Jezus — po prawej. Ale przecież jeden tron nie może służyć dwóm osobom. Księga Objawienia 21 mówi nam, że Chrystus jest lampą (w. 23), a wiemy, że Bóg jest światłością (1 J 1,5). Światłość znajduje się wewnątrz lampy. Na tronie jest nie tylko Bóg, lecz także Baranek. Bóg jako światłość znajduje się wewnątrz Baranka, który jest lampą. Jest On Bogiem-Barankiem, czyli Bogiem odkupiającym.

Pierwszy rozdział Księgi Rodzaju nie mówi, że na początku Bóg i Baranek stworzyli niebo i ziemię. Mówi po prostu: „Na początku Bóg…” Natomiast przy końcu Biblii pojawia się Bóg i Baranek. Jest tam zatem Bóg i coś jeszcze. Na początku występuje Bóg, pod koniec zaś Bóg wraz z Barankiem. Teraz jest On nie tylko Bogiem, lecz także Bogiem-Barankiem.

Z Boga, który jest w Chrystusie, z odkupiającego Boga, wypływa rzeka wody życia. Rzeka życia to po prostu przepływ życia, tak samo jak prąd elektryczny jest przepływem elektryczności. Rzeka życia to życie, które płynie. Rzeka życia zatem to Bóg w Chrystusie, płynący jako Duch; to przepływ Boga. Życie to po prostu Trój-Jedyny Bóg, który wpływa w nas, przepływa przez nas i wypływa z nas.

Obrazy przedstawione w Biblii, zwłaszcza w Księdze Rodzaju i w Księdze Objawienia, są pełne znaczenia. Księga Objawienia pokazuje nam, że Bóg jako światłość jest w Baranku jako lampie. Z tronu Boga-Baranka wypływa rzeka życia. Oznacza to, że Bóg w Chrystusie jako Duch — Trój-Jedyny Bóg — wypływa po to, abyśmy Go przyjęli. Przyjmujemy Go, kiedy Go pijemy. Kiedy będziecie Go pić, On będzie w was wpływał. Kiedy będziecie nieco bardziej z Nim współpracowali, On przepłynie przez was i wypłynie z was jako Duch. Siódmy rozdział Ewangelii Jana mówi nam, że tym, co pijemy i co z nas wypływa, jest Duch, którym jest sam Bóg (w. 37-38). Życie zatem to Bóg w trzech osobach, który wpływa w nas, przepływa przez nas i wypływa z nas.