Wprowadzenie

Ponadto pierwsze siedem Listów powstało przed ostatnią godziną, natomiast ostatnie siedem listów — po ostatniej godzinie lub w czasie jej trwania. Pierwszy List Jana 2,18 wskazuje na inny czas, ostatnią godzinę. „Dzieci, jest już ostatnia godzina, i tak, jak słyszeliście, antychryst nadchodzi, bo oto teraz właśnie pojawiło się wielu antychrystów; stąd poznajemy, że już jest ostatnia godzina”. Jeśli chrześcijanie widzą tylko światło w pierwszych Listach, to nie znają Bożej woli dotyczącej ostatniej godziny.

Biblia wymienia trzy osoby, których posługa się wyróżniała: Piotra, Jana i Pawła. Drugi List Piotra był ostatnią księgą, jaką Piotr napisał. Piotr poruszył w niej kwestię odstępstwa. Drugi List do Tymoteusza był ostatnią księgą, jaką napisał Paweł; werset 2,2 tego Listu mówi: „co usłyszałeś ode mnie za pośrednictwem wielu świadków, przekaż zasługującym na wiarę ludziom, którzy też będą zdolni nauczać i innych”. Pierwszy List do Tymoteusza mówi nam, że kościół jest domem Boga, filarem i podporą prawdy (3,15), w Drugim Liście do Tymoteusza 2,20 Paweł natomiast mówi: „Przecież w wielkim domu znajdują się naczynia nie tylko złote i srebrne, lecz i drewniane, i gliniane”. Chodzi o to, czy oczyścimy się od tego, co pospolite i będziemy dążyć do sprawiedliwości, wiary, miłości i pokoju z tymi, którzy wzywają Pana z czystego serca (2,21-22). Listy Jana były ostatnimi napisanymi przez niego księgami. W nich także Jan wspomniał, że przyszli już antychryści i że musimy zachowywać Słowo Boże (1 J 2,18.24; 4,3). Odczuwam brzemię, by wyraźnie przedstawić wam tę kwestię. W sensie ogólnym kościół od początku aż do dzisiaj trwa w jednym wieku — wieku kościoła. Nie jest to jednak takie proste. Musimy przynajmniej oddzielić to, co normalne od tego, co nienormalne. Dzisiaj zewnętrzna postać kościoła uległa zniszczeniu — jeśli jeszcze tego nie zobaczyliście, nie ma potrzeby, byście czytali Księgę Objawienia. Pierwsze siedem listów (czyli Listy napisane przez Pawła) zajmuje się tym, co normalne. Teraz jednak sytuacja stała się nienormalna. Co w takim razie mamy zrobić?

Zamęt, jaki panuje na ziemi, nie ma wpływu na duchową rzeczywistość. Boża duchowa rzeczywistość pozostaje niezmienna. Kościół jednak w swoim zewnętrznym wyglądzie znajduje się w stanie zamętu. Kościół Rzymskokatolicki twierdzi, że jest Ciałem Chrystusa. Jak wykazała ankieta przeprowadzona wśród protestantów w 1914 roku, istniało przeszło 1500 dobrze zorganizowanych denominacji, nie licząc rozproszonych grup, z których każda twierdziła, że jest Ciałem Chrystusa. Już przed odejściem Jana, Pawła i Piotra coś się zaczęło dziać. Paweł napisał do Tymoteusza: „odwrócili się ode mnie wszyscy ci, którzy są w Azji” (2 Tm 1,15). Nawet Efez znajdował się w ich gronie. W takich okolicznościach dzieci Boże muszą szukać odpowiedzi na jedno pytanie: jak naśladować Pana i Mu służyć? Co robić? Kiedy zewnętrzna postać kościoła uległa zniszczeniu, musimy zapytać: co robić? Księga Objawienia 2—3 wskazuje nam drogę, którą mamy pójść. Jeśli naprawdę będziemy szukali Boga, rozdziały te pokażą nam, co powinniśmy uczynić.

Po pierwsze, każdy, kto zabiera się do lektury Księgi Objawienia, musi wiedzieć, co to za księga. Wszyscy wiedzą, że jest to księga proroctw, ale jeśli zapytamy, czy siedem kościołów ma charakter prorocki, nikt nie ma odwagi się na ten temat wypowiedzieć. Rozdziały 1—22 pokazują nam, że cechą szczególną Księgi Objawienia jest jej charakter prorocki. Proroctwami w niej jest nie tylko siedem pieczęci, siedem trąb i siedem czasz, lecz również siedem listów. Księga ta jest księgą proroctwa; dlatego nikomu nie wolno niczego do niej dodawać ani z niej ujmować. Skoro jest to księga proroctwa, musimy traktować ją jako proroctwo i odkryć jego wypełnienie. Po pierwsze, musimy zauważyć, że Księga Objawienia ma charakter prorocki. Po drugie, skoro jest to proroctwo, to się wypełni. W Azji istniało wówczas więcej niż siedem kościołów. Dlaczego w takim razie Jan wymienił tylko siedem? Podczas pobytu na wyspie Patmos zobaczył tylko siedem kościołów, ponieważ reprezentują one wszystkie pozostałe kościoły. Bóg wybrał siedem kościołów, które posiadają cechy wzajemnego pokrewieństwa, i nadał im charakter prorocki.