Pozycja kościoła w Bożej ekonomii

Dalej w Piśmie widzimy dom Boży. W Księdze Rodzaju 28 Jakub dotarł do pewnego miejsca, gdzie miał sen i ujrzał wizję, po której nazwał to miejsce „Betel”, co oznacza dom Boga (ww. 11-19). Bożym domem jest kościół (1 Tm 3,15).

Kiedy idziemy jeszcze dalej, widzimy przybytek (Wj 25,8-9; 40,2). Przybytek ten nie był wykonany jedynie z rzeczy materialnych; oznaczał on wszystkie dzieci Izraela jako mieszkanie Boga.

Po przybytku była świątynia. W Starym Testamencie jest wiele typów, świątynia zaś jest ostatnim i najpełniejszym spośród nich wszystkich.

W Starym Testamencie widzimy także miasto. Przy końcu Księgi Ezechiela mowa jest o mieście o dwunastu bramach (48,30-35). Ma ono po trzy bramy z każdej strony, czyli dokładnie tak samo, jak Nowa Jeruzalem (Obj 21,16; 12-13).

Oprócz człowieka, oblubienicy, domu, przybytku, świątyni i miasta, w Starym Testamencie dzieci Izraela zostały uformowane w armię do walki o Boże królestwo (Lb 1,1-3).

Jeśli usuniemy ze Starego Testamentu tych kilka pozycji — człowieka, żonę, dom, przybytek, świątynię, miasto i armię, to Stary Testament staje się pusty. Cały Stary Testament jest zapisem tych kilku pozycji.

W Nowym Testamencie

Teraz dochodzimy do Nowego Testamentu. Pierwsza osoba, jaką tu widzimy, to sam Chrystus, Bóg-człowiek, Syn Boży wcielony jako człowiek. Kiedy jednak Go poznajemy, sprawia On, iż zauważamy, że potrzebujemy poznać kościół. Jeżeli jesteś jednym z tych, którzy jak Piotr znają Chrystusa jako Syna żywego Boga, to musisz uświadomić sobie potrzebę budowania kościoła.

Po Ewangeliach następuje budowanie kościoła. Od drugiego rozdziału Dziejów Apostolskich do ostatniego rozdziału Nowego Testamentu omawiana jest ta jedna rzecz, tj. kościół. Kościół jest człowiekiem, nowym człowiekiem (Ef 2,15). Kościół to oblubienica, żona Chrystusa (5,24-25). Kościół jest domem Bożym (1 Tm 3,15), Bożym przybytkiem (Obj 21,3), Bożą świątynią (Ef 2,21-22; 1 Kor 3,16-17), Bożym miastem (Obj 21,2) i Bożą armią (Ef 6,11-12). Przez wszystkie pokolenia kościół walczył i nadal walczy o Boże królestwo.

Oprócz tych siedmiu rzeczy — człowieka, żony, domu, przybytku, świątyni, miasta i armii — jest Ciało. Termin ten nie występuje w Starym Testamencie; pojawia się dopiero w Nowym Testamencie. List do Efezjan 1,22 i 23 mówi nam, że kościół jest Ciałem Chrystusa. Nam, chrześcijanom nieobce są liczne terminy biblijne, ale prawdopodobnie nie znamy właściwego ich znaczenia. Umiemy rozmawiać o kościele jako Ciele Chrystusa, lecz obawiam się, że bardzo niewielu potrafi dokładnie nam powiedzieć, co to oznacza.