Kościoły miejscowe – świadectwo Jezusa

Poniższy tekst pochodzi z książki pt. Świadectwo Jezusa.

Kościoły miejscowe – świadectwo Jezusa

Wersety biblijne: Mt 16,18; Dz 4,11; Obj 1,1-2.9-13.20; 19,7; 21,2.10.

Biblia kryje w sobie trzy doniosłe zagadnienia – dzieło Bożego stworzenia, Boże odkupienie i Bożą budowlę. W Nowym Testamencie o Bożej budowli traktują trzy posługi: Piotra, Pawła i Jana. Po raz pierwszy o budowie kościoła Pan wspomniał w Ewangelii Mateusza 16,18. Gdy tylko Piotr rozpoznał w Panu Chrystusa, Syna żywego Boga, Jezus natychmiast odrzekł: „Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr, i na tej skale zbuduję kościół Mój”. Imię Piotr znaczy „kamień”. Od tamtej pory kwestia budowli wryła się Piotrowi głęboko w pamięć; to on mówił o niej jako pierwszy po Panu Jezusie. Wkrótce po dniu Pięćdziesiątnicy ogłosił, że Chrystus jest nie tylko Zbawicielem, lecz także kamieniem narożnym Bożej budowli (Dz 4,11). Chrystus jest Zbawcą-kamieniem; Zbawcą, który dokonuje zbawienia i kamieniem na Bożą budowlę.

Boże zbawienie służy Bożej budowli. Obecnie chrześcijanie zazwyczaj głoszą Chrystusa, który jest Zbawicielem, pomijają natomiast to, że jest On kamieniem, ponieważ w większości przypadków ujrzeli jedynie zagadnienie zbawienia, przeoczyli zaś kwestię Bożej budowli. Na przestrzeni minionych wieków chrześcijanie zobaczyli dużo na temat Bożego zbawienia. Od czasów Marcina Lutra aż po dziś dzień zbawienie stawało się coraz bardziej zrozumiałe dla Bożego ludu. Mało kto jednak wie o Bożej budowli. Zbawienie nie stanowi Bożego celu. Jego celem jest budowla, a zbawienie to proces, w toku którego cel ten zostaje osiągnięty. Owszem, Nowy Testament to księga o Chrystusie. Już od samego początku mowa w nim o Chrystusie, ale gdy ludzie poznają Chrystusa, On prowadzi ich do budowania kościoła. Kiedy Piotr powiedział: „Ty jesteś Chrystus”, Pan Jezus odrzekł mu, iż jest on kamieniem oraz oznajmił, że zbuduje swój kościół.

Po czterech Ewangeliach następują Dzieje Apostolskie, w których Chrystus powiększył się i stał zbudowanym kościołem, a pod koniec Nowego Testamentu widzimy zbudowane miasto. W pierwszych trzech rozdziałach Księgi Objawienia pojawia się siedem złotych świeczników, którymi są kościoły, a pod koniec tej księgi ukazuje się miasto, Nowa Jeruzalem, która stanowi zwieńczenie kościołów (Obj 1,12.20; 21,2.10). W taki sposób przedstawił to Jan w swoich pismach. Pomiędzy relacją Piotra a pismami Jana znajduje się posługa Pawła, ukierunkowana w głównej mierze na zbudowanie kościoła, który jest Ciałem Chrystusa (Ef 1,22b-23a; 4,12.16). Podsumowanie to pokazuje, że Nowy Testament objawia Bożą budowlę.