Biblia mówi nam, że Bóg namaścił nas swoim Duchem (2 Kor 1,21; Łk 4,18). Namaścił nas jednak nie samym Duchem Bożym (Rdz 1,2) ani Duchem Jahwe (Sdz 3,10; 6,34), ani nawet Duchem Świętym (Mt 1,18.20), tylko życiodajnym Duchem – Duchem, który daje upadłej ludzkości boskie życie. Dzięki niech będą Panu, że wszyscy zostaliśmy namaszczeni tym złożonym, życiodajnym Duchem.
Olejek namaszczenia typem złożonego Ducha
Olejek namaszczenia w Księdze Wyjścia 30,23-25 obrazuje złożonego, życiodajnego Ducha. Bez tych wersetów z Księgi Wyjścia 30 trudno byłoby nam zrozumieć, w jaki sposób powstał życiodajny Duch jako złożenie, połączenie, obejmujące Boga, człowieka, Chrystusową śmierć, Chrystusowe zmartwychwstanie, skuteczność Jego śmierci i moc Jego zmartwychwstania.
Jestem bardzo wdzięczny Panu, że w swoim odzyskiwaniu udostępnił nam w szczegółach Księgę Wyjścia 30,23-25. Gdy spotykałem się z wierzącymi z ruchu braterskiego nauczano mnie jedynie, że święty olejek namaszczenia z Księgi Wyjścia 30 odnosi się do Ducha. Tylko taką pomoc otrzymałem od nich na temat tych wersetów. Przez lata jednak spędziłem nad nimi wiele czasu, rozważając każdą sprawę, wręcz każde słowo. Każdy szczegół przypominał fragment układanki. W końcu udało mi się poskładać wszystkie fragmenty i ujrzałem cudowny obraz złożonego Ducha.
Olejek namaszczenia z Księgi Wyjścia składał się z jednego głównego składnika – hinu oliwy z oliwek – do którego dodane zostały cztery różne przyprawy: mirra, cynamon, wonna trzcina i kasja. Jeden hin oliwy z oliwek z pewnością symbolizuje Boga. Liczba jeden symbolizuje Boga, a liczba cztery (cztery przyprawy) – człowieka, Boże stworzenie. W szczególności liczba cztery symbolizuje tutaj wcielonego Chrystusa, który jest człowiekiem. Mirra symbolizuje Chrystusową śmierć, a cynamon – słodką skuteczność Jego śmierci. Wonna trzcina rośnie na bagnach i terenach błotnistych, wystrzeliwując w górę w stronę nieba; dlatego oznacza Chrystusowe zmartwychwstanie. Kasja to rodzaj kory, której używano jako środka do odstraszania węży i owadów. Kasja zatem symbolizuje moc, zwłaszcza moc odstraszania, jaką kryje w sobie zmartwychwstanie Chrystusa.
Olejek namaszczenia z Księgi Wyjścia 30 charakteryzowała również liczba trzy (symbolizująca Trójjedynego Boga), którą widzimy w ilości przypraw obejmujących trzy jednostki, każda po pięćset sykli: mirra – pięćset sykli, cynamon – dwieście pięćdziesiąt sykli, wonna trzcina – dwieście pięćdziesiąt sykli i kasja – pięćset sykli. Druga jednostka, pięćset sykli, była rozdzielona na dwie części po dwieście pięćdziesiąt sykli. Te dwie części są typem Chrystusa, środkowego w Boskiej Trójcy, który został „rozdzielony”, zraniony, na krzyżu. Widzimy tu nie tylko Trójcę (którą symbolizują trzy jednostki po pięćset sykli), lecz również Chrystusa zranionego na krzyżu (którego symbolizuje rozdzielenie drugiej jednostki – pięciuset sykli – na dwie połowy po dwieście pięćdziesiąt sykli). Co za cudowny obraz!
Wybrane audycje radiowe
-
3 | Bunt Szatana i spowodowane nim zniszczenie | Rdz 1,1-2a -
9 | Odnowienie i kontynuacja dzieła stworzenia (4) - zamysł | Rdz 1,26-27 -
35 | Sposób zbawienia od trzeciego upadku człowieka (1) | Rdz 6,8-16 -
100 | Budowniczy filarów - wprawny Hiram (2) | Rdz 49,17-21 -
124 | Aspekt królowania dojrzałego Izraela (1) | Rdz 37–38