Wcielenie, włączenie i wzmocnienie (1)

W złożonym olejku widzimy również liczbę pięć, powstałą w dwojaki sposób: poprzez dodanie do siebie jednego hinu oliwy z oliwek i czterech przypraw, a także w pięciuset syklach. W Biblii liczba pięć symbolizuje odpowiedzialność. Przykładowo, Dziesięcioro Przykazań zapisanych zostało na dwóch tablicach, po pięć przykazań na każdej tablicy, a także dziesięć dziewic w Ewangelii Mateusza 25 podzielonych jest na dwie grupy po pięć. Liczbę pięć tworzy cztery plus jeden, przy czym liczba cztery oznacza człowieka, Boże stworzenie, a liczba jeden – Boga. Na tej podstawie widzimy, że liczba pięć symbolizuje Boga, który dodaje się do nas, ludzi, dzięki czemu zyskujemy zdolność do niesienia odpowiedzialności. W złożonym Duchu mieści się nasza zdolność do tego, by nieść odpowiedzialność.

Złożenie Ducha nastąpiło dzięki włączeniu

W Księdze Wyjścia 30 widzimy złożony olejek, który symbolizuje złożonego życiodajnego Ducha. Faktyczne „złożenie” Ducha miało miejsce w zmartwychwstaniu Chrystusa. To w zmartwychwstaniu Bóg, który wcielił się w Chrystusie i zespolił z Jego człowieczeństwem, połączył się ze śmiercią Chrystusa, jej skutecznością, zmartwychwstaniem Chrystusa i jego mocą, tworząc złożonego Ducha. Złożenie to polegało na włączeniu, czyli inaczej zawarciu, ponieważ w złożonym życiodajnym Duchu zawartych zostało sześć składników. Dlatego tego życiodajnego Ducha można nazwać wszechzawierającym Duchem, Duchem, który zawiera w sobie boskość, człowieczeństwo, śmierć Chrystusa z jej skutecznością oraz zmartwychwstanie Chrystusa z jego mocą.

Duch został tchnięty w uczniów

O ile wcielenie było czymś obiektywnym, włączenie jest dla nas czymś osobistym, subiektywnym, co możemy zastosować w swoim doświadczeniu. W świetle Ewangelii Jana 20,22 wieczorem w dniu zmartwychwstania Pan Jezus jako złożony Duch przyszedł i tchnął siebie w uczniów, mówiąc: „Przyjmijcie Ducha Świętego”. Ponieważ uczniowie przedstawiali Ciało, wszyscy tam się znajdowaliśmy, gdy został w nich tchnięty Duch. Został On wtedy tchnięty w całe Ciało. Tak jak ręka dostaje zastrzyk dla dobra całego fizycznego ciała, tak uczniowie w Ewangelii Jana 20 otrzymali Ducha dla całego Ciała Chrystusa. Ponieważ uczniowie byli częścią Ciała, możemy powiedzieć, że przyjmując to włączenie, złożonego Ducha, reprezentowali Ciało. Dzięki temu, że na etapie włączenia możemy w tak osobisty, subiektywny sposób doświadczać Chrystusa, możemy na tym etapie skorzystać z Niego bardziej niż na etapie wcielenia.