Tajemnica Chrystusa

Kim jest nowy człowiek?

List do Efezjan 2 mówi o tym, że Chrystus tworzy jednego nowego człowieka z dwu grup ludzi, nie mówi jednak o tym, jaki jest ten nowy człowiek. Według Listu do Kolosan 3,10-12, nowy człowiek wciąż odnawia się ku głębszemu poznaniu Boga, według obrazu Tego, który go stworzył. W nowym człowieku nie ma już Greka ani Żyda, obrzezania ani nieobrzezania, barbarzyńcy, Scyty, niewolnika, wolnego, lecz wszystkimi we wszystkich jest Chrystus. Nowy człowiek to nie kwestia posiadania lub nieposiadania pewnych charakterystycznych cech wyróżniających; to kwestia tego, czy jest się nowym człowiekiem, czy też niczym. Istnienie nowego człowieka jest całkowicie odrębne od sfery bycia Grekiem lub Żydem. Nowy człowiek to po prostu Chrystus. Naturą nowego człowieka jest Chrystus. W nowym człowieku Chrystus jest wszystkimi we wszystkich. Możemy nawet odważyć się na stwierdzenie, że Chrystus jest kościołem, a kościół Chrystusem, gdyż wszystko w nowym człowieku — kościele — to po prostu Chrystus. Budulcem nowego człowieka, tym, co go tworzy, jest sam Chrystus.

Kościół jako Chrystus

Ponieważ naturą nowego człowieka — kościoła — jest Chrystus, możemy zatem stwierdzić, że kościół to Chrystus. Przeczytajmy dwa fragmenty. W Ewangelii Łukasza 12,50-52 Pan powiedział: „Chrzest mam przyjąć… Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie, powiadam wam, lecz rozłam”. Dlaczego Pan to powiedział? Powiedział tak, ponieważ wcześniej ogłosił, że rzuci na ziemię ogień. Ten ogień to ogień Bożego życia. Oznacza to, że da On Swoje życie na ziemi wszystkim, którzy uwierzą w Niego, aby zostali odnowieni i przyjęli Boże życie. Mogło to jednak się stać dopiero po Jego chrzcie, który oznacza tutaj Jego ukrzyżowanie. Ewangelia Jana 12 pokazuje, że kościół powstaje ze śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Chrystus jest ziarnem pszenicznym, które wpadłszy do ziemi, obumiera i wydaje w zmartwychwstaniu plon wielu ziaren — kościół. Na podstawie tych dwu urywków widzimy, że kościół powstaje dzięki życiu Chrystusa. Poprzez Swoją śmierć i zmartwychwstanie Chrystus uwalnia Swoje życie i udziela go wierzącym. Wierzący natomiast zostają złączeni, stając się kościołem.