Słowo wstępne

Nowy Testament odsłania wspaniałą Osobę W Nowym Testamencie znajduje się dwadzieścia siedem ksiąg. W młodości uczono mnie, że można je podzielić na trzy części. Na część pierwszą składało się pięć ksiąg, od Ewangelii Mateusza do Dziejów Apostolskich, czyli księgi historyczne. Część drugą tworzyły Listy — pisma apostołów od Listu do Rzymian po List Judy. Ostatnia część składała się z Księgi Objawienia, księgi prorockiej. Nie chcę powiedzieć, iż interpretacja taka jest niewłaściwa; jest ona jednak powierzchowna.

Nowy Testament odsłania nam wspaniałą Osobę. Osobą tą był najpierw Syn Boży ukazany w czterech Ewangeliach. Następnie Osoba ta stała się życiodajnym Duchem, którego ukazują w pełny i szczegółowy sposób dwadzieścia cztery księgi, od Dziejów Apostolskich po List Judy. Następnie, w Księdze Objawienia, ten życiodajny Duch doznaje wzmocnienia i staje się siedmioma Duchami. Dzięki temu możemy zobaczyć, że Nowy Testament pokazuje nam Osobę, która jest Synem Bożym, Duchem, a na koniec staje się siedmioma Duchami.

Studiuję Biblię prawie codziennie od 1925 roku. Poniższy wykres stanowi ukoronowanie, plon i esencję pięćdziesięciodziewięcioletnich studiów nad Nowym Testamentem. Wykres ten pokazuje nam, że zawartością Bożej nowotestamentowej ekonomii jest Osoba. Stwierdzenie, iż Osobą tą jest Jezus Chrystus, jest słuszne, lecz nie w sposób absolutny, doskonały i kompletny. Zawartością Bożej nowotestamentowej ekonomii jest Osoba, Osobą tą jest Trójjedyny Bóg. Boża oikonomia, Boże zarządzanie domostwem polega na udzielaniu samego siebie jako Trójjedynego Boga — Ojca, Syna i Ducha — wszystkim wybranym przez siebie ludziom. Dwadzieścia siedem ksiąg Nowego Testamentu stanowi pełne objawienie jednej wspaniałej Osoby — Trójjedynego Boga. Nie ma nikogo większego niż Trójjedyny Bóg. Jego wielkość osiąga rozmiar, który daleko wykracza poza naszą zdolność pojmowania.

BOŻA NOWOTESTAMENTOWA EKONOMIA [wykres w formacie PDF]

Syn wraz z Ojcem przez Ducha — ucieleśnienie Trójjedynego Boga

W pierwszej części Nowego Testamentu, w czterech Ewangeliach, ta wspaniała Osoba objawiona została jako Syn Boży, który przychodzi wraz z Ojcem poprzez Ducha. Osoba ta jest ucieleśnieniem Trójjedynego Boga w Jezusie Chrystusie, Bożym przybytku i Bożej świątyni, prowadzi życie Boga i rozrasta się w Boże królestwo. Wszystko to widać w Ewangeliach w fazie początkowej.

Trójjedyny Bóg objawia się najpierw w Nowym Testamencie jako Syn Boży w swoim człowieczeństwie — Jezus Chrystus. Musimy sobie jednak uzmysłowić, że kiedy przyszedł Syn, nie przyszedł On sam i nie pozostawił Ojca na tronie. Taką błędną naukę głoszą zwolennicy tryteizmu. Ci, którzy trzymają się tego poglądu, opierają swe przekonanie na Ewangelii Mateusza 3,16-17. W wersetach tych Syn wyszedł z wody, Duch zstąpił na Syna, a Ojciec przemówił na temat Syna. Wersety te w rzeczywistości dowodzą, iż Ojciec, Syn i Duch istnieją jednocześnie. Tymczasem tryteiści, obstając uparcie przy jednym aspekcie prawdy o trzech Osobach Bóstwa, posuwają się zbyt daleko i uważają Ojca za Boga, Syna za innego Boga, Ducha zaś za trzeciego Boga. Wielu z nas, nieświadomie lub podświadomie, utrzymywało bądź nadal utrzymuje pogląd, iż istnieje trzech Bogów.