Pełne Boże zbawienie ma dwa aspekty: prawny i organiczny

Przetworzony Trójjedyny Bóg i odrodzeni przez Niego, uświęceni, przeobrażeni i przesyceni chwałą wybrani połączą się i zespolą w jedno, by utworzyć organizm — powiększenie i wyraz Boga w wieczności. Na początku Księgi Rodzaju, gdy Bóg stworzył Adama, Adam był sam, nie miał partnerki. Bóg wyjął wtedy z Adama żebro, z którego zbudował kobietę. Adam i kobieta byli złączeni w jedno (Rdz 2,21-24). Mamy tu powiększenie Adama. W trzecim rozdziale swej Ewangelii, dotyczącym odrodzenia, Jan pisze: „Ten, kto ma oblubienicę, jest oblubieńcem” (w. 29). Oblubieńcem jest Chrystus, a oblubienica to żywe połączenie wszystkich odrodzonych ludzi, którzy posiadają boskie życie i naturę — przyrost Chrystusa, zbiorowa oblubienica. Dlatego Jan pisze dalej w wersecie 30: „On musi wzrastać, ja zaś stawać się mniejszym”. Przyrost w tym wersecie to oblubienica w wersecie poprzednim, a oblubienica to żywe połączenie wszystkich odrodzonych ludzi. Pod koniec Biblii, w dwudziestym pierwszym rozdziale Księgi Objawienia widzimy, że cała Nowa Jeruzalem — małżonka Baranka, Chrystusa (w. 2, 9) — staje się powiększeniem i wyrazem Boga.

Niestety, przez pokolenia większość wierzących uważała, iż odkupienie, którego Bóg dla nas dokonał i które jest zaledwie sposobem, procedurą, stanowi cel Bożego zbawienia. Podkreślano więc pięć elementów, składających się na to, czego Bóg dokonał dla nas prawnie w aspekcie odkupienia, zgodnie ze swą sprawiedliwością. Zaniedbywano natomiast osiem dzieł, których Bóg dokonuje dla nas od strony organicznej, w aspekcie zbawienia, przy pomocy swego życia. Zbawienie przez Boże życie to nadzwyczaj słaba strona poznania u większości wierzących, którzy wskutek nieznajomości tego zagadnienia zaniedbują dążenie i wzrost ku pełnej postaci w Bożym życiu i którzy nie widzą zgoła nic, co wiązałoby się z budowaniem Ciała Chrystusa, a co dopiero mówić o uwieńczeniu ostatecznego celu odwiecznej Bożej ekonomii, czyli Nowej Jeruzalem. Ponadto, nawet gdy chodzi o Nową Jeruzalem, która stanowi zakończenie całej Biblii, niemal nikt nie wie, czym ona jest, a niektórzy wręcz uważają, że Nowa Jeruzalem to niebo, w którym wierzący znajdą się po śmierci. Brak poznania powszechnej jedności Chrystusa i jedynego celu Bożej ekonomii powoduje powstawanie sekt i kościołów, zakładanych przez ludzi w oparciu o fragmentaryczne prawdy, co w konsekwencji prowadzi do podziałów i zamętu w dzisiejszym chrześcijaństwie.

Prawny aspekt Bożego zbawienia

Musimy dobrze zrozumieć to, że Boże zbawienie ma dwa aspekty, prawny i organiczny. Aspekt prawny, który stanowi procedurę Bożego zbawienia, zaspokajającą wymagania Bożego sprawiedliwego prawa danego grzesznikom, jest zgodny z Bożą sprawiedliwością (Rz 1,17a; 3,21-26; 9,30-31). Jego celem jest przebaczenie grzesznikom (Łk 24,47), obmycie ich (Hbr 1,3), usprawiedliwienie (Rz 3,24-25), pojednanie z Bogiem (Rz 5,10a) i umieszczenie ich na pozycji, która jest święta, czyli oddzielona dla Boga (1 Kor 1,2; Hbr 13,12). Daje im to dostęp do Bożej łaski, który pozwala wypełnić cel Bożego zbawienia. Odkupienie, czyli aspekt prawny, nie prowadzi jednak jeszcze do wypełnienia Bożego celu. Jest jedynie procedurą, nie celem. Zilustrujmy to przykładem. Kucharz, przygotowując ucztę, spędza mnóstwo czasu w kuchni, gotowanie jednak nie jest jego celem, lecz jedynie procedurą. Celem jest uczta, na której zaproszeni goście delektują się przyrządzonymi potrawami. Podobnie i my nie powinniśmy pozostawać przy proceduralnym aspekcie Bożego zbawienia, przy aspekcie prawnym, lecz pójść dalej, wejść w aspekt celu — w aspekt organiczny.