Chrzest

Kiedy uwierzymy w Pana, powinniśmy zdać sobie sprawę, że nie jesteśmy już częścią tego świata. Nasz chrzest jest znakiem, że zostaliśmy uwolnieni ze świata. Poprzez chrzest przybieramy nową rolę. Odtąd przebywamy w arce i jesteśmy ludźmi po przeciwnej stronie. Możemy powiedzieć innym, że nie robimy pewnych rzeczy, ponieważ uwierzyliśmy w Jezusa. Co więcej, możemy powiedzieć innym, że nie robimy tego, ponieważ jesteśmy ochrzczeni. Przeszliśmy przez most; jesteśmy po przeciwnej stronie.

Musimy dzisiaj przywrócić aktowi chrztu jego miejsce przed Bogiem. Na czym polega znaczenie chrztu? Chrzest oznacza wyjście ze świata. Jest to krok, który wykonujemy, aby uwolnić się ze świata. Nasz chrzest to złożona wobec innych deklaracją, że wyszliśmy. Tak, jak w słowach pieśni, które mówią: „Wtedy grób i płacz bliskich, / Którzy wiedzą, że umknęło wszelkie życie” (Hymny, 628). Nasi bliscy wiedzą, że z nami już koniec i że dotarliśmy do kresu naszej drogi. Skończyliśmy z tym. Tylko taki chrzest jest skuteczny. Jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, nasz chrzest jest zbyt ulotny i nieistotny. Musimy zdać sobie sprawę, że zostaliśmy uwolnieni ze starego kręgu i wyszliśmy z niego. Życie wieczne to coś, co nasz duch zyskuje przed Bogiem, natomiast zbawienie jest aktem naszego oddzielenia się od świata.

II. Znaczenie chrztu

Każdy, kto został ochrzczony, powinien spojrzeć wstecz i zastanowić się nad znaczeniem chrztu. Nawet jeśli przyjąłeś chrzest dziesięć lub dwadzieścia lat temu, nadal potrzebujesz się zastanowić nad tą sprawą. Powinniśmy zawsze pamiętać o wersecie, który mówi: „Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć?” (Rz 6,3). Werset ten wypowiedziany jest w refleksji, a nie w oczekiwaniu.

Wersety w szesnastym rozdziale Ewangelii Marka, drugim i dwudziestym drugim rozdziale Dziejów Apostolskich i trzecim rozdziale Pierwszego Listu Piotra, skierowane są do tych, którzy nie zostali jeszcze ochrzczeni, podczas gdy wersety w szóstym rozdziale Listu do Rzymian i drugim rozdziale Listu do Kolosan adresowane są do tych, którzy przyjęli chrzest. Zwracają się one do tych, którzy już zostali ochrzczeni. Bóg mówi im: „Czy nie wiecie, że kiedy zostaliście ochrzczeni, umarliście wraz z Chrystusem i zostaliście wraz z Nim pogrzebani i zmartwychwzbudzeni?”

Szósty rozdział Listu do Rzymian podkreśla śmierć i pogrzeb, pomimo że mówi również o zmartwychwstaniu. Drugi rozdział Listu do Kolosan idzie dalej: podkreśla pogrzeb i zmartwychwstanie, szczególnie akcentując zmartwychwstanie. Nacisk w 6 rozdziale Listu do Rzymian położony jest na śmierć: „Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć?”. Tutaj chodzi o śmierć. Powinniśmy umrzeć wraz z Chrystusem. Szósty rozdział Listu do Rzymian dotyczy śmierci i pogrzebu, podczas gdy drugi rozdział Listu do Kolosan odnosi się do pogrzebu i zmartwychwstania.