Boże dzieło przywrócenia i dalsze stworzenie w celu wytworzenia życia
Werset 3 mówi: „I rzekł Bóg: Niech się stanie światłość! I stała się światłość”. Światło zaistniało po to, by powstało życie. Kiedy panowała ciemność, istniała śmierć. Kiedy panuje światłość, istnieje życie. W pierwszym rozdziale Księdze Rodzaju światłość zaistniała głównie dla życia, nie dla stworzenia. Rozdział ten jest nie tyle zapisem stworzenia, co zapisem życia. Werset 4 mówi: „Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności”. Oddzielenie światła od ciemności służy wytworzeniu życia. Gdy zostaliśmy zbawieni, boskie światło weszło w nas, wykonując dzieło oddzielenia i odgraniczenia. Rzeczy światłości zostały oddzielone od rzeczy ciemności. Światło wchodzi w nas, by udzielić nam życia i oddziela oraz odgranicza rzeczy pozytywne od negatywnych. Werset 5 mówi: „I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek — dzień pierwszy”. Dziś liczymy dzień od rana do wieczora, ale Biblia liczy dzień do wieczora do poranka. Biblijny sposób jest lepszy od ludzkiego. Ludzki sposób liczenia opada od poranka do wieczora, natomiast sposób biblijny wznosi się od wieczora do poranka. Był wieczór, lecz teraz nastał poranek. Zalegała ciemność, ale teraz panuje światłość. Była śmierć, lecz teraz jest życie.
Wersety 6-8 podają, co wydarzyło się nazajutrz: „A potem Bóg rzekł: Niechaj powstanie sklepienie w środku wód i niechaj ono oddzieli jedne wody od drugich! Uczyniwszy to sklepienie, Bóg oddzielił wody pod sklepieniem od wód ponad sklepieniem; a gdy tak się stało, Bóg nazwał to sklepienie niebem”. Słowo „sklepienie” można również przetłumaczyć jako „przestworze”. Przestworze to przestrzeń pełna powietrza, która oddziela wody znajdujące się poniżej od wód znajdujących się powyżej w celu wytworzenia życia. Najpierw światłość została oddzielona od ciemności, a następnie powietrze oddzieliło wody znajdujące się niżej od wód znajdujących się wyżej. Przedtem wody, które znajdowały się niżej i wody, które znajdowały się wyżej stanowiły jedno, ale teraz weszło między nie powietrze, aby je oddzielić, nie w celu stworzenia, lecz w celu wytworzenia życia.
Trzeciego dnia dokonał się trzeci krok oddzielenia. Wszystkie wody zostały zebrane w jedno miejsce i ukazał się suchy ląd (w. 9). Wody trzeba było zebrać razem, aby z wód śmierci wydobył się ląd. Pierwszy krok oddzielenia odgrodził światłość od ciemności. Drugi krok oddzielił wody pod przestworzem od wód nad przestworzem. Następnie trzeci krok oddzielił ląd od wód pod przestworzem. Światłość, powietrze i ląd służą powstaniu życia. Po tych trzech krokach oddzielenia wyszły z lądu różne formy życia. Werset 11 wymienia trawę, zioła i drzewa. W życiu roślinnym trawa stanowi formę najniższą, a drzewa — najwyższą. Trawa, zioła i drzewa to różne gatunki roślin albo inaczej życia roślinnego, życia pozbawionego świadomości.
Potrzeba było wyższej formy życia obdarzonego świadomością. Niezbędna zatem była wyższa postać światła. Bez niej nie mogłaby zaistnieć wyższa forma życia. Dlatego czwartego dnia światłość stała się bardziej stała i konkretna. Pojawiły się dwa duże światła: większe, by rządziło dniem, i mniejsze, by rządziło nocą (w. 16). Oprócz tych dwóch ciał świetlistych pojawiły się gwiazdy. Czwartego dnia światło się wzmocniło. Służyło to wytworzeniu wyższej formy życia.
Wybrane audycje radiowe
-
85 | Karcony (6) | Rdz 30,25-43 -
92 | Przeobrażany (1) | Rdz 35,1-8 -
94 | Przeobrażany (3) | Rdz 35,6-15 -
95 | Przeobrażany (4) | Rdz 35,11-15 -
130 | Postępowanie Józefa wobec braci | Rdz 42,1-38