Ekonomia Trój-Jedynego Boga

Wreszcie siódmy składnik w Chrystusie to objęcie Przezeń tronu. Chrystus, człowiek o boskiej naturze, zasiada na tronie w trzecim niebie jako wywyższona Głowa całego wszechświata. Znajduje się na wyżynach niebiańskich jako Pan panów i Król królów.

Musimy zapamiętać tych siedem wspaniałych składników, które znajdują się w Chrystusie: boską naturę, ludzką naturę, codzienne ludzkie życie wraz z ludzkimi cierpieniami, skuteczność Jego śmierci, moc zmartwychwstania, przekraczająca wszystko moc Jego wniebowstąpienia oraz objęcie tronu. Wszystkie te składniki zespoliły się w jednym wspaniałym Chrystusie.

(3) Przez Ducha

Bóg jednak nie może wejść w nas poprzez Syna. Na dwóch pierwszych etapach swojej ekonomii Ojciec umieścił siebie w Synu, w którym zespoliło się ze sobą siedem składników. By jednak Bóg mógł udzielić siebie człowiekowi, potrzeba jeszcze jednego etapu, który stanowi trzeci i ostateczny krok. Krok pierwszy polegał na tym, iż Ojciec ucieleśnił się w Synu; drugim krokiem było wcielenie się Syna w człowieczeństwo, dzięki czemu posiadł On siedem wspaniałych składników, które się w Nim zespoliły; natomiast trzeci krok polega na tym, iż zarówno Ojciec, jak i Syn są teraz w Duchu. Wszystko, co znajduje się w Ojcu, jest w Synu; z kolei zarówno Ojciec, jak i Syn wraz ze wszystkimi kryjącymi się w Nim składnikami są wprowadzeni w Ducha.

Duch Święty po wniebowstąpieniu Pana nie jest już taki sam, jak Duch Boży w czasach Starego Testamentu. Duch Boży w Starym Testamencie posiadał tylko jeden składnik — boską naturę Boga. Jako boski Duch nie miał On pierwiastka ludzkiej natury, codziennego ludzkiego życia, skuteczności śmierci, zmartwychwstania, wniebowstąpienia i osadzenia na tronie. Jednakże dziś, w ekonomii Nowego Testamentu, wszystkie siedem składników Chrystusa zostało umieszczonych w Duchu, dzięki czemu ten wszechzawierający Duch wszedł w nas i zstąpił na nas. Innymi słowy, On jest w nas, a my w Nim. Oto prawdziwe zespolenie się Boga z człowiekiem, którego możemy doświadczać w każdej chwili. W sensie wewnętrznym i zewnętrznym jesteśmy zespoleni z Duchem Świętym.

Czym jest Duch Święty? Duchem Prawdy (J 15,26). Czym jednak jest prawda? Greckie słowo „prawda” oznacza rzeczywistość. Duch Święty jest więc Duchem Rzeczywistości, pełną rzeczywistością Chrystusa. Tak jak Bóg ucieleśniony jest w Chrystusie, tak Chrystus urzeczywistniony jest we wspaniałej osobie Ducha Świętego. Chrystus nie istnieje w oddzieleniu od Boga ani Duch nie jest oddzielony od Chrystusa. Chrystus to Bóg wyrażony, a Duch to Chrystus urzeczywistniany w rzeczywistości.

„Teraz Pan jest Duchem” (2 Kor 3,17). Werset ten dowodzi, że Duch Święty nie jest oddzielony od Chrystusa. Pan to sam Chrystus i mówi się tu o Nim jako o Duchu. „Ostatni Adam stał się życiodajnym Duchem” (1 Kor 15,45). Po raz kolejny Pismo wskazuje, że Chrystus, ostatni Adam, jest Duchem. Musimy przyznać, że ten życiodajny Duch to Duch Święty. Także Bóg Ojciec jest Duchem (J 4,24). Tak więc wszystkie trzy osoby Bóstwa są Duchem. Jeśli Bóg Ojciec nie jest Duchem, jakże mógłby być w nas i jak my moglibyśmy się z Nim kontaktować? Dalej: jeśli Bóg Syn nie jest Duchem, jakże mógłby być w nas i jak moglibyśmy Go doświadczać? Ponieważ Ojciec i Syn są Duchem, z łatwością możemy kontaktować się z Bogiem i doświadczać Chrystusa.